Horváth Attila bejött.
Bárányka: Gyorsan megkérdezném mi az az Nxs?
- Nxs a volt Nexus Reklámügynökséget jelenti a cég nevében. Két éve fúzionált az Akció a Nexussal.
Solitude: Az újkor valutája a kreativitás - volt a címe az egyik előadásnak. Jó az árfolyama ennek a valutának? :)
- Szerintem ez az egyik legértékesebb valuta. Hosszútávú befektetésnek ajánlom.
arcadio : S miért nem lett aranypenge díj kiosztva a film kategóriában?
- Mert nem volt arra érdemes alkotás néhány film-kategóriában, de volt amiben adtunk.
player : Mi alapján dönt a zsűri egy-egy reklámfilm elbírálásánál?
- Alapvetően az ötlet, amit keresünk egy munkában, annak az eredetisége fontos és hogy mennyire tudja megszólítani a célcsoportot. Ahhoz h. valamelyik alkotás Sortlist-es legyen, nem elég egy jó ötlet jól kivitelezve, kell hozzá még valami plussz, ami kiemeli a jó munkák sorából. Már az is a zsűri munkája hogy a listát összeállítsa.
Solitude: Ha el szeretnék menni kreatívnak valahova, mit néznek? Ki dönti el, hogy ki igazán kreatív?
- Mindenki magáról döntse el, hogy mennyire érzi magát kreatívnak, de az, hogy egy ügynökségnél kreatívként dolgozzon valaki az a kreatívigazgató döntésén múlik.
player : Ön szerint a magyarok kreatívak? Kreatívabbak mint a külföldi reklámkészítő szakemberek?
- A magyarok kreatívak, legalább olyan kreatívak mint a külföldiek, bár ez egyelőre külföldi fesztiválok díjazásában nem látható.
Nagyfősámán: Tíz évig éltem Latin-Amerikában és egy évet az USA-ban... meglátásom szerint ahhoz, hogy a magyar kreativitás elérje a nemzetközi elismerést, az itt végzett szakemberek kamatoztathassák tudásuk világszerte, először a kormányprogramban olyan pénzügyi bázisnak kell lennie erre elkülönítve, mely kulturális propagandacélokat szolgál... magyarán: először meg kell ismertetni a magyar szellemiség mibenlétét, utána lehet profitálni abból...
Solitude: Kreatívnak születni kell, vagy tanulható?
- Is-is. Kell, hogy legyen egy adottság az emberben, de fejleszthető, mint ahogy minden készségen alapuló tevékenység esetében tanulás és gyakorlás.
player : Végzettséghez van kötve ez a "tudomány"?
- Végzettséghez nincs kötve a kreativitás.
player : Hogyan készül valójában egy ilyen reklám?
- Az ügynökség kap egy brief-et, - ez a feladat meghatározás - ehhez készül az ügynökségen egy kreatív brief, amiből a kreatívok dolgoznak. Ez jó esetben tartalmazza azt, hogy kinek és mit szeretnénk elmondani a kampánnyal, és elmond valamit a célcsoport szokásairól, és elvárásairól a termékkel vagy márkával kapcsolatban. Ennek alapján a kreatívok készítenek egy kreatív stratégiát, majd koncepciókat, ez már látványos is lehet. Ezek szerencsés esetben valamilyen választ adnak a brief-ben megfogalmazott fogyasztói elvárásokra.
player : Hány ember dolgozik pl. egy reklámfilm elkészítésénél? A zsűri ezt is figyelembe veszi?
- Egy-két embertől több tucatig terjed a számuk, de ezt a zsűri nem veszi figyelembe.
player : Ön szereti a reklámokat? :)
- Imádom a jó reklámokat, ahogy sztm. az emberek többsége.
player : A reklámfilmek elbírálása a közönség, a fogyasztók véleménye alapján, vagy a zsűrik szubjektív véleménye alapján történik, és aszerint lesznek jelölve?
- Első körben az összkép a fontos, de a részleteket is kielemezzük, hiszen a lényeg mindig a részletekben bújik meg.
player : Tehát csak az összképet nézik… Van olyan reklámféle, amit kimondottan nem szeret?
- A szar reklámot nem szeretem.
player : Ön szerint mi a jó reklám, milyen tulajdonságai vannak, mi az, ami meg tudja fogni a fogyasztót?
- A jó reklám: rendelkezik valami olyan ötlettel, ami képes élménnyé tenni az üzenet befogadását a befogadó számára. Ez természetesen egyféle rövid válasz a kérdésre, valószínű mások százan másféle választ adnának.
solitude: A reklám félrevezetés, csábítás, vagy tájékoztatás?
- A reklám az lehet csábítás, lehet gondolat ébresztés, lehet humor forrása, és félrevezetés is, de akkor az félrevezető reklám.
player : És jó az ha egy reklám sokáig megmarad az emberek agyában?
- Csak az a jó, ami sokáig marad az emberek agyában.
solitude: Mi a különbség művész és kreatív ember közt?
- Ha általában kérdezzük akkor a művész az megteheti hogy öncélúan készít valamit, a kreatív ember meg nem. Ha ügynökségi kreatívról beszélünk akkor ez különösen igaz, hiszen ez egy alkalmazott művészet, amit az ügynökségnél folytatunk.
arcadio : Mit emelnél ki a ma este kapcsán? Történt valami nagyon mókás vagy rendhagyó dolog?
- Igen, történt két baki: egy arany helyett véletlenül egy bronz pengét adtunk át - ezt korrigáltuk, és volt olyan, hogy a kivetítőn más alkotás ment, mint ami díjat nyert.
solitude: Hogy lehet bírni aggyal? Lehet eredeti valaki? Ki lehet találni még újat? A nap, amikor a világ kifogy az 5letekből (egy másik előadás címe) ... Valóban kifogyhatunk az ötletekből, ez véges dolog?
- Nem fogyhatunk ki az ötletekből, mert az ötlet végtelen, de a végtelent meg nem tudjuk értelmezni. Mi is ezzel küzdünk nap mint nap, újat kitalálni.
player : De ha egy ember meglát egy reklámot, sokszor az jön le, hogy "már megint reklám", hazamegy, leül a foteljébe, a tévében meg ’teleshopnak’ most már egész nap, reklámok jönnek mennek, tehát ha valaki leül a fotelbe bekapcsolja a tévét, akkor gondolkodni akar? Képesek ezek a reklámok az embert gondolkodásra késztetni? A reklámok nem hiszik azt hogy az emberek kicsit naívak, nem nézik őket hülyének (bocsánat a fogalmazásért)?
- A rossz és hülye reklámok hülyének nézik a befogadót, a jó reklámok pedig építenek arra, hogy az emberek gondolkodnak.
Solitude: Miben változott rengeteget a reklám mondjuk 20 év alatt? Tényleg erőszakosabb lett? Vagy csak a mostani embernek nem tűnik erőszakosnak a régebbi?
- A reklám pont annyit változott, amennyit a világ változott: gyorsabb lett, technikailag fejlettebb lett, szókimondóbb lett, de ezzel együtt sokszor nyúlik vissza a múltba és sokszor nosztalgikus. Pont olyan amilyenek mi vagyunk. Ez a dolog lényege. A reklám nem lehet más mint az adott kor embere és világképe mert különben nem találkoznának egymással.
Nagyfősámán: Attila...a jó reklámszakember először felméri a terméket, annak az emberre gyakorolt hatását, a terjesztendő kultúrkörnyezetet, s ahhoz igazitja a termeket...
player : Müszi reklám?
:ÐÐ - A müszi jó.
- Még kb. 10 percig vagyok.. vár egy ügyfél.
solitude: Akkor egy bizonyos terméknek minden világrészen más reklámot kell csinálni, hogy az ottani nép vevő legyen?
- Igen, így kell csinálni a reklámot, hiszen nekik szól.
Nagyfősámán: A modern reklámok lényege az, hogy beépüljön az emberi öntudatba...ezt főként az érzelmek alapján érik el...ez a coca-cola érzés is...a modern reklám sugallja, hogy jó életérzésed lesz, ha a terméket fogyasztod...ez a beépülés, az identitássá válás folyamata... a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején így volt a Levis farmer öntudatba épülésével is. Az volt a "menő", aki azt hordta, az vett részt a közös öndtudatban....
arcadio : Sámán, tulajdonképpen miért nem tőled kérdezünk?? Egy ilyen világot járt kreatív sámántól?
player : Attila, az ugye nem magyar reklámfilm, az a Robithussinos-reklám?! de tényleg, akkor ez jó reklám, mert megmaradt bennünk?
solitude: Hogy utálom az nyafogós affektálós kölyköket a reklámokban is.
- Nem tudom a robitusin-t.
solitude: Minden kornak van valamilyen jellemző reklámtechnikája?
player : Minden országnak, nemzetnek megvan a külön reklámstílusa, amit szeret? Országonként vannak lényeges különbségek?
- Azt gondolom, hogy van különbség és stílus is. Távolkelet nagyon más mint Dél-amerikai, vagy szláv, skandináv, és egy ny-európai és észak-amerikai reklámkultúra. Azt szokták mondani, és fesztiválokon jó eséllyel szerepelnek Skandinávok Dél-amrikaiak és az északiak sikerrel. Ezek a régiók termelik a legjobb reklámokat. A rossz hír hogy mi egyikbe sem tartozunk :)
Nagyfősámán: így van, Attila...az amerikai, főkent a dél-amerikai reklámszakemberek annak köszönhetik sikerüket, hogy orszagon belül több népcsoporttal és kultúrális alappal néznek szembe...így az átvihető más országokra is...
- Köszönöm a kérdéseket, most mennem kell dolgozni.
solitude: Horváth Attila köszönjük szépen, hogy eljöttél és válaszoltál a kérdéseinkre :))
player : Jó munkát Horváth Attila, köszönjük a kimerítő válaszokat - további sok reklámnézést kívánok..
Horváth Attila kiment